L’Hospitalet-près-l’Andorre to wieś położona w południowo-zachodniej Francji, tuż przy granicy z Andorą. Miejscowość położona jest na drugorzędnej linii kolejowej Tuluza – Latour-de-Carol. Przejeżdża tędy (2016 r.) m.in. jeden nocny pociąg z Paryża, który kończy bieg na stacji Latour-de-Carol – Enveitg. Aktualnie jest to jedyna linia kolejowa przechodząca przez Pireneje z Francji do Hiszpanii. Sprzed dworca w L’Hospitalet-près-l’Andorre odjeżdżają autobusy do Andory.
L’Hospitalet-près-l’Andorre jest praktycznie jedyną miejscowością, przez którą z wykorzystaniem francuskiego pociągu i dalej autokaru, można od francuskiej strony dotrzeć do Andory. Administracyjnie miejscowość znajduje się w departamencie Ariège, w regionie Midi-Pyrénées (Pireneje Centralne). Średnia wysokość położenia L’Hospitalet-près-l’Andorre wynosi 1440 metrów nad poziomem morza. W 2009 r. zanotowano tu 91 mieszkańców. Francuskie statystyki podają nawet liczbę zamieszkałych budynków (42 domów głównych, 28 drugich domów, 38 domów niezamieszkałych – dane za 2007 r.).
Stacja kolejowa znajduje się na poziomie 1428,17 m, o czym informuje stosowna tabliczka wmurowana w budynek dworcowy. Z placu przed dworcem odjeżdżają autobusy do Andory. prywatnego andoryjskiego przewoźnika. Niestety, tylko dwa kursy dziennie, ale za to od lat o stałych godzinach. Odjazdy (i przyjazdy) busa są skomunikowane z przyjazdem (odjazdem) pociągu Intercity z (do) Paryża. W drodze do stolicy – Andorra la Vella, autobus przejeżdża m.in. przez kurort narciarski Pas de la Casa (2050 m n.p.m.) oraz przez zbudowany w 2002 r. 2-kilometrowy Tunel d’Envalira. Na stacji nie ma bufetu, więc o zaopatrzenie na dalszą drogę trzeba zadbać w inny sposób – np. w barze w pobliskim hotelu.
W listopadzie 2008 roku nastąpiła oficjalna zmiana nazwy stacji kolejowej L’Hospitalet-près-l’Andorre – od tego czasu nazwa stacji brzmi: d’Andorre – L’Hospitalet.
Rozkład jazdy autobusów do Andory:
Odjazdy i przyjazdy pociągów w godzinach wieczornych (14.02.2016 r.):
Francuski państwowy operator SNCF wycofuje się z prowadzenia nocnych pociągów. Chce, by te połączenia przejął prywatny przewoźnik
kolejblog.wordpress.com/2016/04/09/sncf-prywatyzuje-nocne-pociagi/